Ми вчимо дитину чи дитина вчиться?
Це просте запитання набагато складніше, ніж може здаватися на перший погляд!
Чи ефективні уроки, на яких дитина слухає пояснення вчителя, читає підручник та виконує завдання для контролю засвоєння матеріалу в зошиті?
Багато хто каже: "Так! Ми всі так вчилися! І вивчились".
Без сумніву, витрачаючи на таке навчання багато зусиль та часу – як власних, так і батьків (тільки згадайте незабутнє вечірнє сидіння за уроками) – важко не "вбити" собі в голову правила та формули, хоча б до кінця чверті. А тепер пригадайте – чи всім однокласникам це вдавалось? І чи стали вони "двірниками" з "вовчим квитком", як нас лякали у дитинстві?
А що нам запам'яталось? Те, що захоплювало, що було пов'язано з нашим життям та реальним світом.
З дитинства в багатьох із нас було одне переконання – "Я нічого не розумію в математиці! Це не моє!" Начебто є люди, яким "дано" чи "не дано".
Ті, хто розумівся на математиці, здавалися нам людьми з іншої планети, і ми зовсім не розуміли,: як працює їхній мозок.
Одним із критеріїв, за якими багато хто з нас обрали для навчання, для прикладу, гуманітарний факультет, був розрахунок на відсутність математики (ха! Перший же семестр довів, наскільки ми помилялись!)
Але математика нас не відпускає у професійному житті – працюючи бізнес-аналітиком чи продакт-менеджером, ми знов і знов стикаємось із відсотками, долями, залежностями і всім тим, що так лякало нас у школі. Ми боролися та запам'ятовували, намагалися орієнтуватися та зрозуміти. Щось вийшло, щось ні, десь просто навчились користуватись Excel...
Але справжній шок в мене був через декілька років, коли я вчилась на Монтессорі-педагога. Я несподівано ЗРОЗУМІЛА математику.
І деякий час мене не відпускала думка: "чому… чому нас так не вчили в школі… чому я не дізналась в цей спосіб 30 років тому…".
Потім я цю думку зустрічала кожен раз коли вже сама навчала дорослих людей, майбутніх Монтессорі-педагогів.
Це "АГА!" в очах і "чому нас так не вчили" - прям стало візитівкою монтессорі-математики.
Я дуже рада що ми можемо дати це нашим дітям - можливість не просто "завчити", а зрозуміти!
Для мене це і є основна відмінність між Монтессорі-школою та іншими приватними школами з різними міжнародними та не дуже альтернативними підходами.
Ми не просто знаємо ЩО, ми знаємо ЯК.
Як зробити так, щоб дитина захопилась, полюбила, досліджувала, розмірковувала, робила висновки, а не просто вчила, зубрила та сдавала.
Ця система має відповіді не просто "як робити проекти" чи "як вчити англійську", а має конкретні інструменти:
- Як вивчити частини мови?
- Як зрозуміло пояснити підмет та присудок, як навчитися писати орфеми без помилок?
- Як зрозуміти теорему Піфагора? Таблицю множення? Види трикутників?
- Як утворюються хвилі? Як виникли планети? Чому існують гори?
Це реальні практичні інструменти, які базуються не на параграфах та ілюстраціях підручника, а на практичних діях, наглядних дидактичних матеріалах.
До того ж все знання подається відповідно до механізму роботи мозку та пам'яті:
- Практична стадія - активна взаємодія з темою
- Висновки та теоретизування
- Перехід до абстрактного оперування набутим знанням